Expecting Rain

Go to main page
It is currently Sat April 21st, 2018, 15:44 GMT

All times are UTC

Post new topic Reply to topic  [ 15 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat April 14th, 2018, 00:28 GMT 
Promethium Member

"In the end, the old man is usually right"

21 April 2018
Saturday

Bielefeld, Germany
Seidensticker Halle

Showtime: 8:00 pm
Capacity: 7,250

This is the 21st show of the 2018 Never Ending Tour

Previous 2018 shows:
20 Europe Spring
----
20 Total 2018

---
Serie "Bob und ich": Menschen aus der Region erzählen von ihren Erlebnissen mit Bob Dylan

Am 21. April tritt Bob Dylan (76) noch einmal in Bielefeld auf - die NW hat das zum Anlass genommen, um persönliche Sichtweisen auf den Künstler zu sammeln

Thomas Klingebiel 13.04.2018

Bielefeld - Mitte der 70er war mein jugendlicher Pop-Kosmos vollständig von Artrock beherrscht. Yes, Genesis, Emerson Lake & Palmer – das waren für mich die Bands der Stunde. Dennoch drang 1974 auf unerklärliche Weise ein Live-Doppelalbum durch den Wall aus Keyboard-Türmen und Rockbombast zu mir durch: „Before the Flood" von Bob Dylan und The Band.

Es war das komplette Gegenteil von Bombast und ich war trotzdem gepackt, merkwürdigerweise vor allem von der einen Plattenseite, die Dylan solo bestritt. Nur mit seiner Stimme, Gitarre und Mundharmonika riss er das Publikum im ausverkauften Los Angeles Forum mit. Bei der triumphal herausgeschleuderten Zeile „But even the President of the United States sometimes must have to stand naked" flippte die Menge aus. Ich bekam Gänsehaut.

Nixon war noch nicht wegen Watergate zurückgetreten, aber die Luft wurde für ihn immer dünner. Der einsame Sänger auf der Bühne schien das alles in seinem neun Jahre zuvor veröffentlichten Lied „It’s Alright Ma (I’m Only Bleeding)" irgendwie vorhergesehen zu haben.

So etwas hatten Yes, Genesis und Emerson Lake & Palmer nicht zu bieten. Mein Pop-Kosmos erfuhr mit 15 einen ersten Ausdehnungsschub. Es begann eine lange, bis heute anhaltende Hör-Beziehung zu Bob Dylan mit allem Drum und Dran – zwischenzeitlicher Entfremdung, ja Trennung, vorsichtiger Wiederannäherung.

"Endlich wusste ich Wort für Wort, was Dylan sang"

Der Anfang war zauberhaft. Mit der Tournee, die auf der Platte dokumentiert war, brachte Dylan sich nach mehrjährigem selbstgewählten Rückzug ins Privatleben in Erinnerung und stellte sich einer neuen Pop-Generation vor. In den 60ern, als er groß rauskam, war ich zu jung. Jetzt war ich dabei. Platte für Platte arbeitete ich mich in Dylans Diskographie zurück: über seine Country- und Rock-Phase bis zu den frühen Folkalben.

1975 kamen bei Zweitausendeins die gesammelten Songtexte heraus, übersetzt von Carl Weissner. Eine Offenbarung. Endlich wusste ich Wort für Wort, was Dylan sang, klampfte „The Times They Are A-Changin’" und andere Lieder auf meiner Gitarre, ahmte die näselnde Stimme nach. Manchmal ließ ich das elterliche Tonbandgerät mitlaufen und spielte das Ergebnis laut ab, als Test. Wenn mein Bruder schimpfte „Stell bloß diesen Bob Dylan aus!", war das das schönste Lob.

Bob und ich kamen bestens miteinander aus, bis er 1979 zum Christentum konvertierte und nur noch zum Lob des Herrn musizierte. Diese Kehrtwende stieß mich vor den Kopf. Das konnte nicht sein Ernst sein. Wo waren die Coolness, die Gesellschaftskritik, der beißende Spott geblieben? Die Platten von ihm aus jener Zeit wurden von mir allenfalls mal im Plattenladen angetestet.

Bob und ich trennten uns. Auch als sein religiöser Eifer wieder nachließ, änderte das zunächst wenig. Erst 1989, mit „Oh Mercy", kamen wir uns wieder näher. Das „Unplugged"-Album 1995 und kurz darauf sein erstes Konzert in Bielefeld läuteten die Versöhnung ein. Mit dem grandiosen Alterswerk „Time out of Mind" schließlich war die Beziehung 1997 wieder gekittet. Selbst das Erlebnis eines deprimierenden Dylan-Auftritts 2005 in Hannover konnte uns nicht wieder auseinander bringen.

"Am Ende hat der Alte meistens recht"

In letzter Zeit stelle ich fest, dass Dylan oft gar nicht so schief lag, wie ich dachte. Seine Gospel-Phase beispielsweise ist bei mir inzwischen vollständig rehabilitiert. Ich hatte damals offenbar keine Antenne dafür. Auch seine Songs aus den 80ern sind nicht alle so schlecht, wie ich lange meinte.

Als es 2014 hieß, Dylan werde auf seiner nächsten Platte in den Spuren Frank Sinatras wandeln, hielt ich die nächste Scheidung für unausweichlich. Etwas Ähnliches hatte er schon 1970 auf „Self Portrait" versucht und mich bei meiner jugendlichen Aufarbeitung des Dylan-Katalogs ziemlich verstört zurück gelassen. Seine aktuellen Interpretationen des Great American Songbook aber gefallen mir nun ausgesprochen gut.

Bloß an einen Punkt rühren Bob und ich besser nicht, das würde nur unnötig die Stimmung verderben: sein Weihnachtsalbum von 2009. Doch wer weiß, vielleicht behält der Alte am Ende sogar damit recht. Bob Dylan, so viel steht nach all den Jahren immerhin fest, ist immer für eine Überraschung gut.

http://www.nw.de/kultur_und_freizeit/mu ... Dylan.html [/size]

As web-translated:

Series "Bob and Me": People from the region tell about their experiences with Bob Dylan

On April 21, Bob Dylan (76) will perform again in Bielefeld - the NW has taken this as an opportunity to collect personal views on the artist

Thomas Klingebiel 13.04.2018

Bielefeld - In the mid-70s, my youthful pop-cosmos was completely dominated by Artrock. Yes, Genesis, Emerson Lake & Palmer - those were the bands of the hour for me. However, in 1974, inexplicably, a live double album came through the wall of keyboard towers and rockbombast: "Before the Flood" by Bob Dylan and The Band.

It was the complete opposite of Bombast and I was still packed, oddly enough, especially from the one side of the record that Dylan soloed. Only with his voice, guitar and harmonica he tore the audience in the sold-out Los Angeles Forum. In the triumphantly thrown out line "But even the President of the United States sometimes must have to stand naked", the crowd was freaking out and I got goose bumps.

Nixon had not receded yet because of Watergate, but the air was getting thinner and thinner for him. The lone vocalist on stage seemed to have foreseen it all in his song "It's Alright Ma" released nine years earlier.

Yes, Genesis and Emerson Lake & Palmer had nothing to offer. My Pop Cosmos experienced a first expansion boost at 15. It began a long-lasting hearing relationship with Bob Dylan with all the trimmings - interim estrangement, even separation, cautious rapprochement.

"Finally I knew word for word what Dylan sang"

The beginning was magical. With the tour, which was documented on the record, brought Dylan after several years of self-chosen retreat into private life in memory and introduced himself to a new pop generation. In the 60s, when he came out big, I was too young. Now I was there. Plate by plate, I worked my way back to Dylan's discography: from his country and rock stages to the early folk songs.

In 1975, the collected lyrics came out at two thousand, translated by Carl Weissner. A revelation. At last I knew word for word, what Dylan sang, "The Times They Are A-Changin '" and other songs on my guitar mimicked the nasal voice, sometimes running the parental tape recorder and playing the result aloud Test If my brother scolded "Just expose this Bob Dylan!", That was the best praise.

Bob and I got along well with each other until he converted to Christianity in 1979 and only performed in praise of the Lord. This turnabout pushed my head. That could not be serious. Where had the coolness, the social criticism, the biting ridicule remained? The records of him from that time were at most times tested by me in the record store.

Bob and I separated. Even as his religious zeal waned, it changed little at first. It was not until 1989, with "Oh Mercy", that we came closer again: The "unplugged" album in 1995 and shortly thereafter his first concert in Bielefeld heralded reconciliation. Finally, the relationship with the grandiose "Time out of Mind" was cemented again in 1997. Even the experience of a depressing 2005 Dylan gig in Hannover could not bring us apart again.

"In the end, the old man is usually right"

Lately, I find out that Dylan often was not as bad as I thought. His gospel phase, for example, has now been completely rehabilitated. I did not have an antenna for it at the time. Even his songs from the 80s are not all as bad as I thought for a long time.

When it was said in 2014 that Dylan would walk in the footsteps of Frank Sinatra on his next album, I thought the next divorce was inevitable. He had tried something similar on "Self Portrait" as early as 1970 and left me quite disturbed in my youthful work on the Dylan catalog, but I really like his current interpretations of the Great American Songbook.

It's just that Bob and I do not touch on one point, that would only unnecessarily spoil the mood: his 2009 Christmas album. But who knows, maybe the old man will even be right in the end. Bob Dylan, that much is certain after all these years, is always good for a surprise.

http://www.nw.de/kultur_und_freizeit/mu ... Dylan.html [/size]

Profile  

PostPosted: Sat April 14th, 2018, 09:27 GMT 

Caution: this town does not exist :!:

Profile  

PostPosted: Sat April 14th, 2018, 15:31 GMT 

thinman2 wrote:

Actually some British general mixed things up. The place that doesn't exist is Schloss Holte-Stukenbrock, just south-east of Bielefeld. Said General could not pronounce Schloss Holte Stukenbrok properly, so he made it easy for himself and the other members of the so called conspiracy group and choose Bielefeld as a label.
The (alleged?) non existant Schloss Holte-Stukenbrok village is (said to be) situated in the midst of the military trainig ground Senne, which still is partly used by British troops.

In fact it's not the Bielefeld conspiracy, but the Schloss Holte-Stukenbrock conspiracy.

So don't you be afraid of travelling to Bielefeld. As far as I know most of the visitors made it back home.

Profile  

PostPosted: Sat April 14th, 2018, 17:52 GMT 

h.egbert wrote:
thinman2 wrote:

Actually some British general mixed things up. The place that doesn't exist is Schloss Holte-Stukenbrock, just south-east of Bielefeld. Said General could not pronounce Schloss Holte Stukenbrok properly, so he made it easy for himself and the other members of the so called conspiracy group and choose Bielefeld as a label.
The (alleged?) non existant Schloss Holte-Stukenbrok village is (said to be) situated in the midst of the military trainig ground Senne, which still is partly used by British troops.

In fact it's not the Bielefeld conspiracy, but the Schloss Holte-Stukenbrock conspiracy.

So don't you be afraid of travelling to Bielefeld. As far as I know most of the visitors made it back home.

That's very good news! Thank god I booked a hotel room in Bielefeld and not in Schloss Holte-Stutenbrok...

Profile  

PostPosted: Sun April 15th, 2018, 13:14 GMT 

Just a minor thing: Capacity for this show is actually 4,600, as it is all seated.

Profile  

PostPosted: Fri April 20th, 2018, 04:09 GMT 
Titanium Member

I hope we get "Nettie Moore"

Profile  

PostPosted: Fri April 20th, 2018, 04:14 GMT 
Titanium Member

shooting_star_night wrote:
I hope we get "Nettie Moore"

I'm with you shooter, would love to see it return (after nearly 6 years!)

Profile  

PostPosted: Fri April 20th, 2018, 05:35 GMT 
Titanium Member

Image

http://www.beatlesstory.com/events/2018 ... -new-york/

favour is deceitful, and beauty is vain
only want to see you only want to see you

"When Will We Be Paid" (The Staple Singers cover) Prince -Live 2016- https://www.youtube.com/watch?v=ZHcp3XW6k-s

Fox Theater, Atlanta, GA (Second Show) [04-14-2016] https://www.youtube.com/watch?v=DTKbZL02Bp4

Final Encore of Three Fox Theatre April 14th @ 10pm Show - 15sec https://www.youtube.com/watch?v=D43Mls9LEEg

http://princevault.com/index.php?title= ... _B_Paid%3F

Profile  

PostPosted: Fri April 20th, 2018, 08:09 GMT 
Titanium Member

just walking the hall

prince opened his last concert with the staple singers 'when will we be paid'
and ended with his 'purple rain'

the staple singers - when will we be paid - stax https://www.youtube.com/watch?v=WeNihHAVAIY

even reprising the bassoon opening with his intro
4:40 https://www.youtube.com/watch?v=DTKbZL02Bp4

flip, assonance, meter, and theme:

'be paid' / 'work we've done'
'laughing' / 'purple rain'

Profile  

PostPosted: Fri April 20th, 2018, 12:11 GMT 
Promethium Member

Handsomeinthefog wrote:
Just a minor thing: Capacity for this show is actually 4,600, as it is all seated.

Good scope on the Stand up, Sit down (“don’t do nuthin at all”) thing, Fog.
Just a guess, but doubtful even the lower capacity is sold out.
4,600 is a big show these days for Bob.

Have fun to everyone that goes!

Sat 21 Bielefeld, Germany
Attending: Johanna Parker, thinman2, teufelskerle, planetwaves, Magnolia

Profile  

PostPosted: Fri April 20th, 2018, 12:58 GMT 

I'm like you, still go bare foot (so I've heard)a ghost that no one sees at these shows. [iHave you ever seen a ghost? No![/i]
In other words, add my name to the list but don't count on running into me until your lucky. I can't help it if you're lucky

Profile  

PostPosted: Sat April 21st, 2018, 03:27 GMT 
Promethium Member

Happy for you to be there, Billie Bang!

Profile  

PostPosted: Sat April 21st, 2018, 10:30 GMT 

Still Go Barefoot wrote:
Just a guess, but doubtful even the lower capacity is sold out.
4,600 is a big show these days for Bob.

The actual seating chart at eventim shows 17 seats left to sell. Tickemaster has none.

As far as you can trust them bastards in the first place. But anyway, Bielefeld was the one German concert which sold real fast, even faster than Baden-Baden.

Profile  

PostPosted: Sat April 21st, 2018, 12:28 GMT 

Last time he played here:

Stadthalle Bielefeld
Bielefeld, Germany
16 March 1995

1. Crash On The Levee (Down In The Flood)
2. If Not For You
3. All Along The Watchtower
4. Just Like A Woman
5. Tangled Up In Blue
6. Positively 4th Street

7. Mr. Tambourine Man
8. Masters Of War
9. Boots Of Spanish Leather

10. Dignity
11. Man In The Long Black Coat
12. Maggie’s Farm

13. Like A Rolling Stone

Profile  

PostPosted: Sat April 21st, 2018, 13:16 GMT 
Promethium Member

Wow that’s a long time away from this venue & a cool last list.
Interesting to see these “blast from the past” posts, One of Us!

h.egbert wrote:
As far as you can trust them bastards in the first place.

Nice to see a full house happen, Egbert.
The promoter will be happy about that.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 15 posts ] 

All times are UTC